لیپوساکشن چیست و چگونه کار می کند؟

يکشنبه 13 مرداد 1398
0:32
رها

لیپوساکشن با استفاده از مکش چربی ها را از بدن خارج می سازد. در هنگام لیپوساکشن لوله های نازک و کوچک با سر پهن(کانولا) از طریق برش های کوچک وارد بدن می شود. و پزشک لوله را زیر پوست حرکت می دهد تا به منطقه ای برسد که چربی در آن جا جمع شده است سپس از طریق این لوله چربی از بدن خارج می شود.

در سال های اخیر در این باره تکنیک ها بهبود یافته و عمل لیپوساکشن بی خطرتر، ساده تر و با درد کمتری همراه است. این تکنیک های جدید شامل موارد زیر است:

لیپوساکشن با استفاده از مکش چربی ها را از بدن خارج می سازد. در هنگام لیپوساکشن لوله های نازک و کوچک با سر پهن(کانولا) از طریق برش های کوچک وارد بدن می شود. و پزشک لوله را زیر پوست حرکت می دهد تا به منطقه ای برسد که چربی در آن جا جمع شده است سپس از طریق این لوله چربی از بدن خارج می شود.

در سال های اخیر در این باره تکنیک ها بهبود یافته و عمل لیپوساکشن بی خطرتر، ساده تر و با درد کمتری همراه است. این تکنیک های جدید شامل موارد زیر است:

  • لیپوساکشن تومیسنت. در این روش از بی حسی موضعی استفاده می شود تا منطقه مورد نظر که لوله قرار است وارد آن شود بی حس کنند. قبل از عمل لیپوساکشن، محلول بی حسی حاوی لیدوکایین و اپی نفرین وارد بافت چربی می شود. این نوع لیپوساکشن به بیهوشی کامل (که بیمار طی عمل به خواب می رود) نیازی ندارد.
  • لیپوساکشن با استفاده از اولترا سوند. در این تکنیک با از اولتراسوند چربی ها به صورت مایع در می آید در این صورت راحت تر می توان چربی ها را برداشت. این تکنیک در مورد حذف چربی از منطقه بالای شکم و اطراف و پشت موثر است.
  • لیپوساکشن با استفاده از لیزر. در این تکنیک از امواج کم انرژی استفاده می شود تا چربی ها به صورت مایع در آید سپس چربی از طریق کانولایی کوچک از بدن خارج می شود.

لیپوساکشن معمولا روندی سرپایی است و در مطب پزشک که دارای تجهیرات مناسب است یا در مرکز جراحی یا بیمارستان صورت می گیرد. در کل، پس از انجام لیپوساکشن نیازی نیست بیمار بستری شود مگر اینکه حجم چربی برداشته شده زیاد باشد. در برخی موارد نیز بی حسی موضعی نیاز است. و ممکن است به بیمار آرامش بخش بدهند. اگر منطقه ای بزرگ یا حجم بزرگ از چربی قرار است برداشته شود از بیهوشی کلی یا همراه با بی حسی موضعی از آرامش بخش قوی تر استفاده می شود.

پس از عمل منطقه تحت عمل را محکم بانداژ می کنند تا از بروز تورم، کبودی و درد جلوگیری شود. بر حسب منطقه ای از بدن که تحت درمان قرار گرفته است از باند و چسب، لوله های محافظ(مانند لوله هایی که جهت درمان رگ واریس مورد استفاده قرا رمی گیرد) کمربند و دیگر لباس های محکم استفاده می شود. ممکن است بیمار مجبور شود به مدت سه الی چهار هفته از لباس ها و بانداژ محکم استفاده نماید در ظرف مدت هفت الی 10 روز اول پس از این عمل جراحی نیز کبودی و تورم رخ می دهد.

و چند روز از محل برش ها مایعات خارج می شود و جهت کاهش بروز عفونت به بیمار ممکن است انتی بیوتیک داده شود

لیپوساکشن یک روش جراحی است که از مکش برای از بین بردن چربی نواحی خاص بدن مانند شکم، باسن، ران، بازوها و یا گردن استفاده می‌کند. در واقع لیپوساکشن این نواحی را شکل می‌ دهد. نام‌ های دیگر مرتبط با لیپوساکشن شامل لیپوپلاستی و کانتورینگ است..

بسیاری از افراد پس از این عمل، پس از اینکه اثر بیهوشی و داروهای آرامبخش از بین رفت قادر هستند بلند شده و حرکت کنند. و به محض اینکه بیمار بهتر شد می تواند فعالیت روزمره خود را آغاز نماید گرچه این امر از چند روز تا چند هفته به طول می انجامد. بسیاری از افراد در ظرف چند روز فعالیت های خود را از سر می گیرند. البته اگر منطقه وسیع تری تحت درمان قرار گرفته باشد دوره درمان بیشتر طول می کشد.

مهمترین هدف لیپوساکشن شکل دهی یک یا چند منطقه از بدن است نه کاهش وزن. لیپوساکشن معمولا روی مناطقی انجام می شود که به رژیم و ورزش پاسخ نمی دهد. این مناطق اغلب در بیرون ران ها و باسن در زنان، و کمر و پشت در مردان است. در این عمل مناطقی که به صورت معمول تحت عمل قرار می گیرد شامل صورت، گردن، کمر، پشت، باسن، پاها، بالای بازو است.

لیپوساکشن گاهی همراه با سایر جراحی های زیبایی مانند برداشتن شکم (ابدومینوپلاستی)، کوچک کردن سینه، یا با کشیدن صورت همراه می شود.

لیپوساکشن همچنین جهت درمان بیماری هایی خاص مورد استفاده قرار می گیرد:

  • تومور خوش خیم چربی (لیپوماس)
  • بزرگی غیر طبیعی سینه در مردان (جنیکوماستیا یا سودوجنیکوماستی)
  • مشکل در متابولیسم چربی در بدن(لیپواستروفی)
  • تعرق بیش از حد در زیر بغل(تعریق زیر بغل)

لیپوساکشن جهت درمان چاقی مورد استفاده قرار نمی گیرد و سلولیت یا ترک روی پوست با آن بر طرف نمی شود.



استفاده از لیپوساکشن جهت حذف چربی ها از برخی مناطق کوچک بدن مفید واقع می شود. اما اگر پس از لیپوساکشن فرد دوباره دچار اضافه وزن شود، چربی های برداشته شده دوباره به جای خود باز می گردد یا در جای دیگر تظاهر می یابد.

البته پس از لیپوساکشن معمولا بدن شکل گرفته و این امر مشهود است. و هنگامی که تورم از بین رود دوره بهبودی چند هفته یا چند ماه طول می کشد. اثر کامل لیپوساکشن ممکن است تا چند ماه تا یک سال مشهود نباشد.

لیپوساکشن (جز لیپوساکشن با استفاده از لیزر) معمولا موجب سفتی پوست در منطقه تحت درمان نمی شود. پس از برداشتن چربی پوست منطقه تاحدودی شل می گردد. و تا حدود شش ماه طول می کشد تا پوست منطقه تحت عمل سفت شود. پوست برخی افراد دارای الاتیسیته بیشتری است و سریع تر از پوست سایر افراد جمع می شود. پوست های جوان دارای الاستیسته بهتری نسبت به پوست های پیر است.

افرادی که فکر می کنند لیپوساکشن به آنان در جهت کاهش وزن یاری می رساند معمولا نا امید می شوند.

اگر لیپوساکشن توسط پزشک با تجربه و در محل مجهز انجام پذیرد معمولا عملی بی خطر است. اگر چند منطقه از بدن یا منطقه بزرگتری از بدن تحت درمان قرار گیرد خطر بروز عوارض در هنگام عمل و پس از آن افزایش می یابد.

  • عوارض لیپوساکشن به دو دسته تقسیم می شوند:
  • یک دسته شامل عوارضی است که به دنبال هر عمل جراحی ممکن است پیش آید مانند خونریزی (در افراد با سابقه بیماری خونی یامصرف داروهایی مثلآ آسپرین قبل از عمل بیشتر است، عفونت و آمبولی ریه.
  • دسته دیگر،عوارضی است که مربوط به خود عمل می باشد که شایع ترین آن، بروز نامنظمی به صورت برجستگی و فرورفتگی است. که نیاز به جراحی اصلاحی در ۵ تا ۱۵ درصد موارد دارد و بیشتر در ساکشن های خیلی وسیع با حجم زیاد رخ می دهد. به طور معمول، رتوش ۶ تا ۹ ماه بعد از عمل باید انجام شود. تغییرهای رنگ پوست به صورت پررنگ شدن و تیرگی پوست ممکن است رخ دهد که گاهی تا ۱۸ ماه پس از عمل باقی است و در موارد نادر ممکن است دائمی شود . کاهش حس و یا بی حسی به طور تقریبی در همه موارد رخ میدهد که پس از ۶ تا ۹ ماه بهبودی می یابد.
  • این عارضه ناشی از ایجاد لخته خون در پاها است وبیشتردرافراد بابیماری های زمینه ای مانند چاقی مفرط، بیماری قند بیماری های بدخیم، عدم تحرک بیمار، سابقه قبلی آمبولی،اختلال های خونی،مصرف قرص های ضدبارداری و سن بالای ۴۰ سال رخ می دهد. اما در بیمارهائی که سابقه مشکل خاصی ندارندو تمام مشکل های خود را به جراح توضیح می دهند، بسیار نادر است میزان ان ۱ در هر ۳۸۰۰ مورد از کلیه عمل های زیبائی انجام شده است..
  • در مناطق تحت عمل و اطراف آن معمولا تورم و کبودی، سوزش و بی حسی به صورت موقت رخ می دهد.
  • جای زخم کوچک و حساسیت در اطراف منطقه ای که برش داده شده و کانولا از آن جا وارد شده است.
  • پوست متورم و دارای شیار. پس از چند ماه پوست معمولا سفت و محکم می شود اما در برخی افراد پوست ممکن است به صورت شل باقی بماند.
  • تغییر رنگ دایمی در پوست
  • سطح ناهموار پوست در منطقه تحت درمان
  • آسیب به اعصاب و پوست. گرمایی که در روش لیپوساکشن با استفاده از اولتراسوند به چربی داده می شود ممکن است موجب سوختگی پوست یا آسیب به بافت زیر پوست شود.

اگر پس از لیپوساکشن فرد اضافه وزن پیدا کند ممکن است در سایر نواحی بدن جدا از مناطقی که سلول های چربی از آن جا برداشته شده است چربی جدید انباشته شود. چربی جدید ممکن است در اندام های بدن یا در اطراف آن مانند قلب و کبد جمع شود. این نوع چربی بیشتر از چربی هایی که در نزدیک سطح بدن مانند ران و باسن جمع می شود برای بدن مضر است. بنابراین افرادی که عمل لیپوساکشن روی آنان جمع می شود نباید اضافه وزن پیدا کنند.

گرچه مرگ و میر در لیپوساکشن نادر است اما ممکن است اتفاق افتد. اگر چربی زیادی از بدن برداشته شود یا فرد دچار اضافه وزن و بیماری است این خطر بالا می رود. عوارض ممکن شامل

  • کاهش خون و مایعات بیش از حد که موجب شوک می شود اما بروز آن بسیار نادر است.
  • لخته چربی یا لخته خون که ممکن است وارد ریه شود(امبولی ریوی) و بسیار خطرناک است.
  • جمع شدن مایعات در ریه (ادما ریوی)هنگامی که حجم زیادی از مایع وارد بدن شود این امر احتمال دارد رخ دهد.
  • عفونت. در برخی موارد به بیمار قبل و بعد از عمل آنتی بیوتیک می دهند تا از بروز عفونت جلوگیری شود.
  • واکنش های سمی به محلول تزریق شده (مسومیت لدوکایین) به خصوص اگر مناطق بزرگی تحت عمل گیرد یا در یک عمل مناطق بسیاری عمل شود.
  • ایجاد حفره در اندام های شکمی و آسیب به اندام ها مانند طحال.





لیپوساکشن چیست؟



لیپوساکشن در افرادی که مشکلات قلبی شدید دارند، افرادی که دچار اختلال لخته خون مانند (ترومبوز، اختلالی که در آن لخته خون سریع و شدید لخته می زند) و در هنگام بارداری نباید صورت گیرد.

مهمترین مسئله در انتخاب بیمار، تجربه، علم و دانش و مهارت جراح پلاستیک است. لیپوساکشن باید توسط فوق تخصص جراحی پلاستیک انجام شود. بهتر است افراد به تبلیغات گمراه کننده و غیرواقعی توجه نکنند، چون لیپوساکشن یک عمل جراحی مهم است که باید تحت شرایط استریل و در مرکز مجهز انجام شود. در مجموع، اگر بیمار دست انتخاب شده و به طور کامل بررسی شود و عمل در مرکزی مجهز و توسط تیم مجرب شامل جراح فوق تخصص پلاستیک، متخصص بیهوشی آشنا به این عمل و گروه پرستاری آگاه انجام شود، لیپوساکشن بهترین و بی خطرترین روش اصلاح کانتور بدن است.


[ بازدید : 202 ] [ امتیاز : 2 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مرکز تخصصی درمان بیماری های نشمینگاه است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]